tirsdag 5. mai 2009

Hvorfor jeg ikke klikkertrener..?

Joda, det finnes mange grunner til det...

Jeg må innrømme at jeg ble litt fascinert her for en stund siden, og syns klikkertrening virket en smule spennende. Men dessverre frontes treningsformen av fanatikere og frelsere, og lysten til å komme seg ut og lære om dette her ble etterhvert mindre og mindre. Der har man vel kanskje hovedgrunnen til at klikkertrening har kommet langt bak i rekken over metoder jeg ønsker å prøve ut.

En annen grunn er at jeg ser hester som blir klikket opp og ned og i mente for hver eneste lille ting de gjør bra, og motivasjonen for treningen blir helt feil for min del. Hesten gjør alt den kan for å få klikket - godbiten, men jeg ønsker jo en hest som jobber fordi den syns det er gøy! ikke fordi den syns det er godt med sukkerbiter, gulrøtter e.l. Bestikkelser er ikke noe jeg bruker i andre typer trening heller - ikke en gang med meg selv. Det funker ikke i lengden.

I tillegg ønsker jeg at hesten skal tenke selv. Hvis hesten konstant fokuserer på dette klikket og belønningen som kommer etterpå, så kan den ikke fokusere på arbeidet sitt slik jeg ønsker. Når jeg sitter på hesten er den på jobb, og da skal den ha tankene sine på jobb og ikke i min lomme. Jeg ønsker en hest som hele tiden tenker fremover, som ikke trenger å stoppe opp flere ganger i løpet av en rideøkt for å motta belønning for de minste ting.

Og jeg haaater hester som forventer godis! Fysj! Og jeg ville heller ikke godtatt at en trener begynte å klikkertrene min hest uten å få klarsignal fra meg først - og det tror jeg neppe kommer til å skje..

Så.. Klikkertrening er nok ikke for meg. Positiv forsterkning bruker jeg i bøttevis, men bestikkelser og treningsavbrudd får være forbeholdt noen andre.

1 kommentar:

Nevvi sa...

Jeg er så enig med deg! Jeg kan ikke fordra måten klikket avbryter handlingen på, og hvordan hestene tigger etter maten. Flere av disse gjennomklikkede hestene ser rett og slett misfornøyde ut helt frem til det klikker, da er det ørene frem og vente på snopet før ørene vender rett tilbake i misfornøyd-posisjon.

Jeg ønsker at mine hester skal motiveres til å fortsette når de belønnes. Sier jeg "braaa!!" så skal de tenke "Bra? Jeg skal vise deg bra jeg, se på meg nå du!" og ta i enda mer. Avbrytelsen av handlingen skal komme som en adskilt beskjed, og frem til jeg kommer med den skal de fortsette selv om jeg roser/belønner.

Klikker som innøvelse av noe helt spesielt kan jeg se fordeler med, men som en treningsfilosofi er den så stikk i strid med den jeg har at det ikke er forenelig eller ønskelig.