søndag 9. november 2008

Søren søren søren!

I dag var det ny trening med Jacob. Må innrømme at jeg var både spent og nervøs - etter å ha sett meg selv på video igjen ser jeg jo hvor mye som mangler. *sukk*

Da jeg varmet opp Douglas på utebanen i dag tenkte jeg at dette kom til å bli en kanontrening! Douglas var så fin og myk, fattet galopp på de minste signaler og var rett og slett veldig fin å ri. Da vi kom inn i ridehuset vrengte jeg først av meg jakka - varmt må vite - før jeg ba Douglas om å skritte frem på lange tøyler. Allerede der skjøt han hodet i været og senket ryggen. Søren altså!! Jeg hadde null kontakt med munnen hans, og jeg ba ham ikke om noe. For en bombe - det ble ikke det spor bedre da jeg tok tøylene. Måtte jobbe ganske lenge for i det hele tatt å få ham til å slappe av i nakken, og ikke minst for at han skulle beholde fremdriften. Til slutt ble det da greit nok, men så fort jeg satte meg ned i traven var det samme sak igjen. Han senket ryggen, trippet av gårde i musetrav og ble helt svai i ryggen. Han er allerede vanskelig nok å sitte på, når han holder på sånn blir det tilnærmet umulig!

Heldigvis kan man vel si, så var Jacob der til å hjelpe meg å løse problemet. Det var jo ikke akkurat det jeg hadde håpet på fra rideøkten, men det er definitivt til hjelp om han begynner slik igjen senere. Det viktigste i dag ble å holde på fremdriften. Aldri la Douglas få anledning til å henge bakbena etter seg. På den måten "tvinges" han til å bruke ryggen, og ved å jobbe med innvendig sjenkel mot utvendig tøyle fikk vi ham til å slappe av og senke hodet også. Han hadde absolutt ikke lyst til å samarbeide i dag, men det gikk i det minste bedre etterhvert.

Galoppen er jo et kapittel for seg selv, og selv om jeg fikk skryt for at fatningene har blitt bedre, så sliter jeg fortsatt med å holde galoppen fremover og oppover når jeg setter meg tilbake. Jeg må rett og slett ikke la meg selv få fri, og huske det at Douglas velger å bryte dersom jeg lar ham få muligheten til det. Hyregaloppen ble heldigvis veldig fin etterhvert i dag, og han jobbet godt både på storvolten og firkantsporet. I venstregaloppen slet jeg mer med å holde ham i galopp, men vi fikki det minste vist at vi kan fatte både fra skritt, trav og holdt/rygging.

Så nå har vi en hel del å jobbe med fremover; Fremdriften SKAL alltid være på plass før jeg begynner å kreve noe annet av ham. Uten fremdrift vil han bare lure seg unna, og senke ryggen når han får mulighet. Jeg må fortsette å jobbe med sitsen min, da i hovedsak å ikke falle innover i volten, samt ikke falle frem i fatninger, halvparader e.l. I galoppen må jeg jobbe godt med å sette meg tilbake og ikke glemme å drive. I tillegg må jeg passe på plasseringen av bena mine, da jeg har en tendens til å trekke dem for langt bak og dermed falle fremover i overkroppen. Ellers må jeg også huske på at jeg ikke skal la Douglas dra tøylene ut av hendene på meg. Jeg ser det så sinnsykt godt på video, og det kommer ingenting godt ut av å sitte og ri med alt for lange tøyler.

Vi har nok å jobbe med! :)

Ingen kommentarer: