mandag 26. januar 2009

Å tenke på holdningen også når man ikke sitter på hesten..

I det siste har jeg blitt mye mer opptatt av hvordan jeg står, sitter og går og håper egentlig at dette på sikt skal kunne ha en innvirkning på hvordan jeg rir.

For eksempel har jeg en tendens til å lute ryggen og falle fremover med skuldrene når jeg ikke holder på med noe spesielt. Akkurat det samme problemet har jeg på hesteryggen, men det er jo veldig mye enklere å gjøre noe med når man har fast grunn under føttene. Over tid blir det mer slitsomt for musklene i ryggen å holde kroppen rett hele tiden, men det må da være en tilvenningssak… Og om man klarer å styrke de musklene man bruker under ridning kun ved å tenke på holdning i hverdagen så må jo det være en kjempefordel!

I dag tenkte jeg også over hvordan jeg utfører enkelte oppgaver på jobb. For eksempel er det veldig lett å henge med hodet og se ned når man skal følge med på noe som skjer under øyenhøyde. Med en gang jeg lar hodet falle kjenner jeg at musklene i øvre del av ryggen, samt nakken og skuldrene spenner seg mer enn de gjør når jeg lar hodet hvile der det ”skal være”. Igjen overførbart til ridningen – hvis jeg klarer å holde hodet i korrekt posisjon til vanlig så må det jo også bli mye enklere å holde det slik når jeg rir.

Det siste jeg tenkte på i dag er hvordan jeg står når jeg bare står og venter. Første og andre bud, med rett rygg og hodet ”på plass”, er en ting, men hvordan jeg står innvirker jo også veldig på hvordan resten av kroppen føles. Jeg har nemlig kjempelyst til å stå på høyrebenet, mens det venstre hviler. Det gjør resten av kroppen skjev også, helt opp til nakken! Og særlig har det jo innvirkning på skuldrenes plassering i forhold til hverandre, og dermed også hendene. Ved å stå like tungt på begge ben fordeles belastningen mer jevnt i kroppen og det blir mye enklere å opprettholde den gode holdningen i rygg og nakke.

Nå skal jeg forsette med mitt lille prosjekt en stund fremover, og se om jeg kjenner noe forskjell i kroppen når jeg faktisk etterstreber en korrekt holdning på jobb og hjemme – og selvsagt også på trening. Dessverre får jeg ikke testet ut effekten det har på ridningen riktig enda, men er jeg heldig så merker jeg bedring neste gang jeg rir om jeg bare har vært flink nok.

Så nå skal jeg fortsette å sitte her ved pc’en min – rett i ryggen og med hodet korrekt hvilende på et avslappet nakkeparti!

2 kommentarer:

Sioux + Biloxi + elx sa...

Det der med å alltid hvile ett ben fremfor det andre er en uvane så mange av oss har og lett kan gjøre noe med "i hverdagen".
Ditto å ikke synke sammen som en potetsekk og mose alt av innvoller mens nakke og rygg får ekstrajobb.
Takk for påminnelsen :)

Ullerups Wepodo sa...

Jeg har holdt på slik en stund nå, Annie Vera, og det funker :)
Tenker også mye på hvordan jeg puster og balanserer meg, og merker at det også gjør meg sterkere. Så lite som man rekker å sitte til hests så har jeg funnet ut at man må bruke resten av tiden effektivt :)
Stå på!