mandag 17. november 2008

Krangling med lykkelig utgang..

Siden Mathilde hadde time i ridehuset da jeg skulle ri på torsdag, ble jeg nødt til å være litt forsiktig med hvor jeg red, og prøve å forstyrre timen hennes minst mulig. Jeg begynte med å ri litt små volter, samt versader, traverser og flytting rundt på voltene. Douglas var tung i hånden og gikk veldig i mot, men slappet litt mer av etterhvert.

I traven skjøt han hodet opp og gikk virkelig i mot tøylen. Jeg prøvde å være litt forsiktig først, og lot ham få lov til å løpe av seg litt.. Frustrerende som bare det når jeg kjente at det egentlig ikke ga meg noe tilbake i det hele tatt. Tror jeg hadde ridd i ca 20 minutter før jeg bestemte meg for at jeg ikke skulle tolerere at han trasset på den måten. Løsningen ble å korte inn tøylene en smule, og rett og slett ikke la ham få dra dem ut av hendene mine. Han var ikke så veldig happy med dette i begynnelsen, men jeg fortsatte å kreve at han skulle gå frem, og at han fortsatt IKKE fikk ta tøylene. Etterhvert slappet han mer og mer av i nakken, og til slutt begynte ryggen å svinge riktig så fint. Jeg fortsatte å ri lett helt til jeg følte at jeg hadde ham godt igjennom, før jeg satte meg ned og fortsatte å kreve det samme av ham. Dette er noe jeg virkelig må jobbe med, da jeg har en tendens til å spenne meg så fort jeg sitter ned og det resulterer i at Douglas spenner seg også. I dag gikk det heldigvis bra! Red en del galoppoverganger også, både fra trav og skritt. Han var muligens litt sliten mot slutten, og brøt noen ganger da jeg begynte å minske voltene. Etter å ha bestemt meg for å ikke la ham få slippe i dag, så fikk han ikke slippe dette heller. Jeg fortsatte å ri galoppvolter rundt på banen, samt noen runder på firkantsporet på begge hender. Jeg avsluttet økten med åttetall i galopp. Han har en tendens til å bli ivirig og bukke litt i byttene, men etter noen åttetall gikk det ganske så bra. Her må vi jobbe mer med forberedelser til byttene, og jeg må huske sitsen min, samt at hesten skal være helt rett før jeg bytter.

I morgen er det ny kvadriljetrening, men jeg satser på å få en god oppvarming med en del galopparbeide først. Og forhåpentligvis(!) er vi fulltallige på treningen i morgen.....

Ingen kommentarer: