tirsdag 4. november 2008

Ikke verdens mest effektivt økt, men what the hey..

Siden to av ponniene skulle ha bakkearbeidstime med bommer i dag, ble vår rideøkt noe begrenset når det kom til plassbruk. Vi holdt oss stort sett på den øvre storvolten, og begynte med litt bøy og tøy i skritt.

Red versader og traverser på volten, samt minsket og økte volten. Etterhvert fortsatte vi med traversene nedover langsidene, og det gikk ikke så aller verst i dag, tross noe manglende fremdrift.

I traven jobbet jeg stort sett i lettridning og fokuserte på en god fremdrift med aktivitet bakfra. Gjorde mye det samme her som i skritten - flyttet litt rundt på volten og nedover langsidene.

Douglas ble en smule distrahert av ponniene som freset rundt ham, men vi fikk noen veldig fine galoppfatninger fra både skritt, trav og rygging. Jeg slet litt med å holde venstregaloppen i dag, men mistenker at jeg rett og slett krever for lite av ham. I tillegg suger timingen min - jeg er alltid ett steg for sent ute med å drive. Når jeg da på toppen av det hele sliter med å holde sitsen stabil så blir det ikke så enkelt for Douglas å gjøre som jeg vil heller.

Etterhvert la jeg galoppen over på firkantsporet, og vi fikk en flott og bærende galoppøkt! Fikk også samlet ham sammen en del på en 15metersvolte, hvor jeg helt på slutten av økten minsket volten til jeg fikk en kvart piruett. Veldig fornøyd med innsatsen hans i dag - spesielt med den kvarte piruetten på slutten. Jeg kjente veldig godt at han satte seg bak og løftet godt foran og det var egentlig det eneste jeg var ute etter akkurat der og da. At han ikke klarer å bære seg slik i mer enn en kvart piruett akkurat nå er jo helt i orden - før jul klarer vi kanskje en hel piruett!

Flinke fôrhesten min! :)

Ingen kommentarer: